اندیشه وهنر معلم
راه معلم: مابایدبرای رسیدن به دموکراسی ازکودکان آغازکنیم،تنهاراه رسیدن به دموکراسی آموزش وپرورش است.
نقدی برآموزش وپرورش ایران جوادلعل محمدی / معلم
من نمی دانم که خانواده های قربانیان تجاوز جنسی چه رنجی می کشند،اما افشای فاجعه ی تجاوزبه دانش آموزان در بهار 97 و رسیدگی به این قصه ی پر غصه در پشت درهای بسته ، تمام ماجرا نیست . تجاوز به 6 دانش آموز دبستانی در سال 93، تجاوز مربی ورزش به 14 دانش آموز در جنوب تهران در سال 95 ، ماجرای ندای 9 ساله در زنجان ، تجاوز به دختر بچه ای در ارومیه توسط سرایدار در سال 96 و مکرر شدن بی اخلاقی های هر روزه در جامعه ، دلالتی روشن بر سبک شمردن آموزش و سبکسری ساختارهای رسمی قدرت در ایران است .
دکتراصغرپور می نویسد و فرمانده ناجا می گوید که در سال گذشته ، از قریب به 1000 پرونده ی آمار تجاوز جنسی ثبت شده در ایران ؛ 60 درصد مربوط به پسران و 40 درصد مربوط به دختران است! و این در حالی است که آقای دکتر اقلیما رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران ، آمار غیر رسمی را بیش از اینها می داند . باورم این است که این آمار شگفتی آور ناشی از عدم آموزش جنسی ، مکتوم نگه داشتن و فرافکنی مسئولانی است که خم به ابرو نمی آورند و مشخص نیست کی وقت آن می رسد تا دوجمله بنویسند و دست کم بگویند : من شرمنده ام که نتوانستم ،امنیت وارامش برقرار کنم، پس استعفا میدهم ....
در چرائی و واکاوی این ماجراهابایدبه این مسئله ی اساسی اشاره شود،که کشور ایران داری سیستمی ایدئولوژیک و سنتی است،با آموزه های باز و دموکراتیک در چهارچوب استاندارد مطلوبِ جهانی فاصله ی بسیاری دارد. واقعیت این است که فلسفه واصول تعلیم و تربیت درکشور ایران در 40 سال گذشته درصدد تحمیل یک نوع دینداری خاص و تبدیل کردن دانش آموزان به سربازان ایدیولوژیک و بی مغز بوده است، که از سوی نظام سیاسی حاکم ، اعمال می شود تا ثابت کند:
" هر آنکه کشته نشد از قبیله ما نیست."
آمارهای ارائه شده،میوه ی تلخِ جامعهای است که در آن محدودیتهای تربیتی، نظام آموزشی معیوب وناکارآمد را فراهم کرده است که باپنهان کردن آموزشهای صحیح وتابوکردن مسائل جنسی می خواهدازآن پیام خجسته ی دینی استخراج کند .
دردناک است که بر اساس آمار،کشور ایران 4 میلیون کودک بازمانده از تحصیل دارد و یک ونیم میلیون نفرآنان بعلت فقر به کودکان کار تبدیل می شوند و به 50 درصد آنان تجاوز می شود! دردناک ترآنکه به گزارش دیده بانِ ایران ، بیش از 17 درصد ازدواج های ثبت شده در هر سال متعلق به کودکانی است که بیشترآنان بعد ها مادران بیوه نام می گیرند .
تأثر برانگیز است که شهرقم به عنوان بزرگترین مرجع تعلیم آموزش های دینی، بیشترین آمار طلاق را درسال گذشته به خودش اختصاص داده است .
دنیای امروز کانونِ بحثِ آموزش مدرن انسان است ولی در نظام آموزشی ایران کانون آموزش اسلام و دین است، آن هم نه اسلامی که مسلمانان دنیا به آن مفتخرند ؛ بلکه منظور قرائتی است که سقف ریاست را بر ستون ظواهرشریعت استوار کرده است .
درسند 2030 آمده است:
"هیج دولتی این حق و مشروعیت را ندارد که به صرف کسب قدرت ، محتوای آموزش را تغییر بدهد و نسل آینده را در خدمت آرمان های خود ببیند."
همچنین نزدیک به همین مضمون آمده است:
" دنیای امروز آموزش را در خدمت همه می داند و همه ی بازیگران آموزش ، اعم از محققان ، معلمان ، پدر و مادرها تا دانش آموزان باید در تصمیم گیری در این حوزه دخیل باشند و محتوای آموزشی باید از دست دولت خارج شود و تهیه آن باید در دست متخصصان باشد و هدف آموزش نیز باید انسان خود مختار، خلاق ، پرسشگر ، آزد و دگر دوست باشد،تابتواند جامعه فردا را بر پایه ارزش های اساسی احترام به آزادی وجدان و اندیشه سنجش گری کند. "
اما تصویری که ایران از شکل و شیوه آموزش ارائه می دهد شکاف و تعارض بنیادین با روح این سند دارد .
سند ۲۰۳۰شاید در رهگذر استانداردهای جهانیِ دو دهه آینده ، بهبودِ آموزش جنسی را، مقابله با آسیب های جدی جسمی، روحی و عاطفی بداند ، اما در ایران آموزش در باب این مسائل حتی در سطوح دانشگاهی نیست،گفتگوی صریح و شفاف در این باره مغایر با ارزش های اسلامی و ملی و ترویج همجنسگرائی شمرده می شود .
این سند شاید به تساوی جنسیتی و توانمند سازی دختران برای پایان دادن به همه ی اشکال تبعیض علیه زنان فکر کند ، در این سند شاید حقوق بشر، تلاش و مبارزه با فرهنگ جنگ و تلاش برای صلح پایدار و خلق شهروندی جهانی با ارزش های فرهنگی همگون باشد.
اما در ایران آموزش روزمره حقوق بشر یعنی جهاد و مبارزه بر علیه کفار و دنیای غرب و استکبار!
و تا پایگاه آموزش و جایگاه دین از هم جدا نباشد ، نمی توان به ایجاد یک فضای مناسب و بحث جدی در این باره خوشبین بود . لذا با شرایط فعلی که هیچ اراده ای برای تغییر وجود ندارد.
ادامه ی چنین فجایعی به هیچ وجه دور از ذهن نیست ومتأسفانه هزینه اش رابایدبی دفاع ترین وبی پناه ترین اقشارجامعه بپردازند . نظرات شما عزیزان: پنج شنبه 28 تير 1397برچسب:, :: 11:37 :: نويسنده : *** راه معلم ***
//////////////
///////////////
درباره ی سایت به سایت اندیشه وهنر معلم خوش آمدید.>>>>>>>>>>>> راه معلم : ماناچاریم دموکراسی راازکودکان آغازکنیم. / تنهاراه رسیدن به دموکراسی آموزش وپرورش است./ آموزش دموکراسی ازگفت وگو آغازمی شود./کودکان رابایدبه شنیدن حرف همدیگرعادت دهیم/ وجدان بیدار/ پذیرش منطق /تعادل عقل و احساس / پرهیزازمفت خوری / رعایت قانون جمع / برتری منافع جمعی بر منافع فردی / این تفکر که "هیچکس بدون اشتباه نیست."رابایدبه کودکان بیاموزیم. /// اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی : دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد. //// اصل ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی : احزاب، جمعیتها، انجمنهای سیاسی و صنفی و انجمنهای اسلامی یا اقلیتهای دینی شناختهشده آزادند، مشروط به این که اصول استقلال، آزادی، وحدت ملی، موازین اسلامی و اساس جمهوری اسلامی را نقض نکنند. هیچکس را نمیتوان از شرکت در آنها منع کرد یا به شرکت در یکی از آنها مجبورکرد. موضوعات تازه ها |
||
|